جا ماندگان ره عشق
پس کی قسمتم میشه توحرم بشینم ازشیش گوشه حسین(ع)بوسه بچینم باپای برهنه وباقلب بی تاب روتل زینبیه براتوبمیرم
پس کی قسمتم میشه توحرم بشینم ازشیش گوشه حسین(ع)بوسه بچینم باپای برهنه وباقلب بی تاب روتل زینبیه براتوبمیرم
ویژگی های زنان عاشورایی
الف) انسان ساز و جامعه ساز
زن عاشورايى با پيروى از زينب عليهاالسلام ، بايد انسان ساز و جامعه ساز باشد. زينبى كه با خطبه هاى آتشين خود، افزون بر رسوا كردن حكومت بنى اميه، افكار عمومى را روشن كرد و جرقه نهضتهاى بعدى همچون قيام توابين را زد. او نمونه والاى يك همسر و يك خواهر است. در خانه، مسئول تربيت فرزندان و در جامعه، مسئول سرنوشت مردم. بذر انديشه اسلامى و انقلاب برادرش، حسين عليهالسلام از دامن او پراكنده شد، روييد و به بالندگى رسيد.
ب) پويا و مشاركت در عرصه هاى اجتماعى
زنِ الهام گرفته از عاشورا، در تمامى عرصه هاى علمى، اقتصادى، اجتماعى و سياسى حضورى فعال و پويا دارد. همچون زينب كبرا عليهاالسلام كه عالمه مدينه و پاسخگوى پرسشهاى دينى زنان بود. به گواه تاريخ، خانه وى در مدينه، محل مراجعه يتيمان و نيازمندان بود و خودش در سرنوشت سازترين فرازهاى تاريخ اسلام حضورى سربلند و كارآمد داشت.از حضور زنان در عاشورا درمى يابيم كه زن مى تواند در پيچيده ترين صحنه هاى اجتماعى، حضورى جدى و سازنده داشته باشد.
ج) عزت طلب
فرياد آزادىخواهى و عزت طلبىِ زن سربلند و تربيت يافته در مكتب عاشورا، پايه هاى حكومت طاغوت را مى لرزاند و ترسى دهشتناك در جان انسانهاى خودكامه مى اندازد. فرياد عزت طلبى زنِ تربيت يافته در مكتب عاشورا، پرده رسوايى ستمگران را كنار مى زند و بساط ستم را درهم مى چيند.
د) پرورش دهنده شهيد
زن عاشورايى، دختر شهيد، مادر شهيد، خواهر شهيد و عمه شهيد است. زينب عليهاالسلام ، فرزند نوجوان خود را در اوج احساسات و عواطف مادرانه، راهى جنگى مى كند و يقين دارد بازگشتى در آن نيست. او معتقد است كه در مبارزات سياسى بايد فعالانه شركت كرد و آنجا كه اسلام در خطر است، بايد از فرزند و شوهر، برادر و احساسات زنانه دست كشيد.
ه) باحجاب
زن در مكتب عاشورا، در عين حضور در عرصه هاى مختلف، پاكدامنى خود را با سلاح عزت و شجاعت حفظ مى كند. از دشمن هيچ نمى خواهد جز اينكه آنها را در معرض ديد مردم قرار ندهد و حجاب آنها را ندرد.
و) بنده خدا
در ديانت زن عاشورايى همين بس كه شبها را به عبادت مى گذراند و روزها را روزه مىگيرد و در فرداى عاشورا، نماز شب خود را نشسته مى خواند.
ز) بردبار
تاريخ، صبورتر از زن عاشورايى نديده است. زنى كه در يك نيمروز، برادرانش، پسرانش و… به شهادت برسند و او بردبارى پيشه كند. زينب كبرا عليهاالسلام ، گنجينه دار رنج است و وارث بيت الاحزان فاطمه عليهاالسلام . صبر او در آن فاجعه انسانى، سرمشقى است براى تمامى زنان جهان. آن هنگام كه در كنار جسد برادر با حفظ تعادل و ثبات روحى از خداوند خواست اين قربانى كم را از او بپذيرد، اوج بردبارى او بود.
ح) مهربان و باصلابت
زن عاشورايى هنگام دلدارى اسيران داغدار، مظهر عطوفت و درياى مهربانى است و آن هنگام كه قرار است طبل رسوايى يزيد را در كوفه و شام به صدا در آورد، مردانهتر از تمام مردان جهان، خطبهاى توفنده مىخواند.
ط) جسارت در برابر باطل
زن عاشورايى با سرمشق قرار دادن زينبى كه بى محابا به مجلس يزيد پا مى گذارد، شجاعانه مى ايستد و صريح و بليغ سخن مى گويد. رسواكننده سركشان و افشا كننده ماهيت دشمنان است. صلابت بى نظير وى در صفحات تاريخ، همه انديشمندان را متحير مى سازد.مديريت پويا و غيراحساسى در شرايط بحرانى زن عاشورايى، مديريت بحران را خوب بلد است؛ زيرا تربيت يافته مكتبى است كه در آن، زينب عليهاالسلام ، كاروان مجروح و داغديده اسيران را با قدرت روحى بالا سرپرستى كرده و همدرد آنان است. وى حامى امام حاضر است. نماد زنى شجاع، مدبّر و شايسته كه به ظاهر اسير و دست به زنجير و در واقع، آزاد و آزادهاى شجاع و مدبر است. زن عاشورايى تربيت يافته در مكتب زينب عليهاالسلام نيز در دوران معاصر در هشت سال جنگ، همچون كوهى استوار، جاى خالى همسر شهيدش را براى فرزندان پر مى كند و سرپرست خانواده مى شود و به خوبى از عهده تمامى مسئوليتهاى سنگين زندگى برمى آيد.
نقش حضرت سکینه(سلام الله علیها)درحادثه عاشورا
در جریان واقعه روزدهم عاشورای نینوا علاوه بر حضرت زینب (س)دخت امام علی بن ابی طالب و حضرت فاطمه(س) وخواهرامام حسین (ع) زنان و دخترانی همراه این کاروان عاشورائی حضورداشتند که هریک به نوعی راوی و گزارشگر حماسه عظیم عاشورا محسوب می شوند.ازجمله این زنان راوی ومبلغ حضرت سکینه دخترامام حسین (ع) می باشد.
ام کلثوم دختر امیر المؤمنین علی(ع) که زنی با فصاحت وبلیغ وسخنور بود ودر مدت اسارت پیوسته با سخنانش ستم حکام را افشاء می کرد ، وقتی کاروان اسراء را به کوفه وارد کردند ، درجمع انبوه حاضران به سخن پرداخت وآنان را بخاطر سستی وکوتاهی در یاری کردن امام حسین علیه السلام نکوهش کرد .
دربدو ورود به کوفه مردم به تماشای آنان گرد آمده بودند . ام کلثوم بر سرآنان فریاد کشید:یا اهلَ الکوفه ! اَ ما تستحیُونَ مِنَ الله ورَسولهِ اَن تَنظُروا الی حرم النبی؟! ۰۰۰ای مردم کوفه !
آیا از خدا و رسولش شرم نمی کنید از اینکه به حرم و دودمان پیامبر نگاه می کنید؟! ۰۰۰(۱)ودرجای دیگر چنین آمده است هنگام ورود اهل بیت علیهم السلام به شام نیز ام کلثوم شمر را طلبید واز او خواست که آنان را از دروازه ای وارد کنند که اجتماع کمتری باشد وسرهای مقدس ومطهر شهدا را دورتر نگه دارند تا مردم به تماشای آنها پرداخته وکمتر به چهره اهل بیت پیامبر (ص) نگاه کنند .
شمر به لحاظ بی دینی وخباثت ذاتی دقیقاًبرعکس خواست او عمل کرد واسیران را از دروازه ساعات وارد دمشق کرد.(۲)
دوست عزیز :همانطور که ملاحظه می فرمایید حضرت ام کلثوم در واقعه کربلا حضور داشته اند اما اینکه چرا در سوگواریها از ایشان سخنی به میان نمی آید باید گفت تک تک افرادی که درحادثه عاشورا شرکت داشته اند رسالتی داشته ونقشی را ایفا کرده اند اما میزان وعمق رسالت آنها با یکدیگر فرق می کند
در تاریخ اسلام زنان مؤمن و فداکار بسیارى بودهاند که با حضور فعال در صحنههاى حساس سیاسى و اجتماعى، مسیر تاریخ را تغییر دادند.
از جمله این زنان، حضرت زینب(س) است که با حضور در نهضت کربلا، مسئولیت بزرگى را بر عهده گرفت.حضرت زینب براى ایفاى مسئولیت بزرگ پیام رسانى، از دوران کودکى تحت تربیت پیشوایان معصوم قرار گرفت و امام حسین(ع) نیز در مسیر حرکت به کربلا، با سخنان و توصیههایى، خواهرش را آمادهتر کرد. زینب کبری تحت تربیت پدر و مادرى چون حضرت على(ع) و حضرت فاطمه(س) و با شایستگى و استعداد ذاتى که از آن بهرهمند بود به مراتب عالى از فضائل و کمالات انسانى دست یافت. او مانند پدر و مادر خود جامع همه کمالات و صفات پسندیده بود. او نمودار حق و جهاد در راه خدا و نگهدارنده ایمان و عقیده، قهرمان دلیری و شجاعت، جلوه فصاحت و بلاغت، شعله ستیزه جوی باطل و آتش افشان حق در برابر نیروهای ستمگر و کوبنده دژخیمان زورگو است.زینب (س) تجسم زهد، علم، عفاف و شهامت و عقیله طاهره، متعلق به اخلاق الهی است.
تردیدی در نقش حضرت زینب در حفظ کردن قیام عاشورا و ابلاغ پیام آن نیست. بدون شک بی حضور آن حضرت این قیام به بلوغ و سرانجام مطلوب خویش نائل نمی گشت.
اما جایگاه حضرت زینب (س) در این میدان چه بود؟
حضور پر رنگ حضرت رباب در حادثه ی عاشورا و بعد از آن
رباب دختر امرءالقیس، شاعر بزرگ عرب و همسر سیدالشهدا بود. رباب دو فرزند داشت، یکی بنام سکینه و دیگری عبدالله که شیرخوار بود و در روز عاشورا در برابر چشمان حسرت زدة مادر به شهادت رسید. رباب بعد از واقعة کربلا، راه اسیریشام را پیش گرفت و سرانجام به اتفاق باقی اسرا، به مدینه بازگشت. عقاد در رابطه با وفاداری رباب به امام حسین(ع) مینویسد: رباب علاقه خاصی به حضرت داشت. با وجود که از رجال و اشراف قریش خواستگاران فراوانی به خواستگاری او آمدند، ولی به همه جواب رد داد وگفت: «پس از این شرافت و افتخار بزرگ که پدر شوهری چون رسول خدا (ص) یا فتم کسی را به پدر شوهری ! انتخاب نمی کنم.»
روایت شده، رباب در فراق مصیبت امام حسین (ع)، تا مدت یک سال در زیر سقفی منزل نکرد و گریه و اندوه او کم نشد، چنان به یاد همسر و فرزند دلبندش سوخت و گداخت تا درگذشت. برخی گفتهاند: یکسال بر کنار قبر امام حسین(ع) عزاداری کرد، سپس بهمدینه بازگشت.
پاسخ به شبهه وجودحضرت رقیه (سلام الله علیها)
حضرت سیدالشهدا(ع) دختری به نام رقیه داشتند که در سن سه سالگی در خرابه شام به شهادت رسید(منتخبالتواریخ ص299) مادر حضرت رقیه مطابق اکثر نقل ها «ام اسحاق» نام دارد که فضایل و مناقب بسیاری را برای آن بانو بر میشمارند. (ترجمه ارشاد ج2 ص197…
ادامه مطلب…